EN
despre noi | contact
ITC - Institutul pentru Tehnică de Calcul S.A.

Să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica…

Postat de Mircea Vuici în 29 November 2011

În septembrie, imediat după ce a fost instalat la conducerea noului Minister al Afacerilor Europene, Leonard Orban a avut o serie de declaraţii publice în care s-a referit insistent la neregulile din sistemul de achiziţii publice şi pericolul ca acestea să blocheze procesul de atragere a fondurilor structurale. Nu era de mirare pentru că deja de câteva luni Comisia Europeană suspendase plăţile pentru Axa infrastructură locală şi regională a programului POR ca urmare a unui control în care constatase deficienţe majore la licitaţiile pentru achiziţii publice. Mai mult, pentru a nu risca şi blocarea altor programe, Guvernul hotărâse în iulie să sisteze trimiterea către Comisie a tuturor documentelor de plată, până la o reverificare generală a licitaţiilor.

Analiza Comisiei Europene era bine structurată, corectă şi dovedea o remarcabilă înţelegere a realităţior din sistem. Se identificau principalele trei modalităţi prin care licitaţiile sunt aranjate în favoarea unui anumit furnizor: 1) procedurile de lansare cu perioade prea scurte pentru a permite participarea tuturor firmelor interesate, 2) caietele de sarcini “cu dedicaţie”conţinând criterii discriminatorii nejustificate şi 3) ofertele financiare cu preţuri de dumping, urmate apoi de contracte adiţionale care măresc sumele implicate.

Deşi auditul Comisiei se făcuse pe proiectele de infrastructură din programul POR, concluziile analizei se aplică perfect şi la multitudinea de licitaţii pentru achiziţia de sisteme şi servicii informatice. Firma noastră, ca şi atâtea alte firme IT, a fost confruntată permanent în ultimii ani cu toate problemele semnalate de Comisie. Ne amintim de licitaţiile pentru proiecte complexe anunţate pe portalul SEAP cu 4 sau 5 zile înainte de termenul de depunere a ofertei, astfel încât să facă imposibilă pregătirea documentaţiei. Ne amintim, de asemenea, de licitaţii câştigate de concurenţi cu preţuri atât de reduse încât ar fi dus la faliment orice firmă normală. Dar, mai ales, ne amintim de caietele de sarcini „dedicate” scrise chiar de firmele care trebuiau să câştige licitaţia, cu specificaţii copiate din caracteristicile tehnice ale produselor lor şi cu condiţii privind capacitatea profesională luate din CV-urile angajaţilor proprii şi imposibil de reprodus întocmai de orice altă echipă, oricât de bună.

Neregulile constatate de Comisie şi la care făcea referire d-l Orban nu constituiau deci o mare descoperire, ele fiind bine-cunoscute în mediul de afaceri românesc. Dar, ca şi în atâtea alte cazuri, trebuia să vină o instituţie din afară care să ne spună că avem probleme şi că trebuie să facem ceva.

Ludovic Orban nu poate fi acuzat că a stat degeaba în cele două luni care au trecut de la investitură. Conform înţelegerii cu Comisia Europeană, sistemul achiziţiilor publice a suferit schimbări importante. Printr-o modificare a unei hotărâri de guvern din 2007, s-a acordat din nou Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP) prerogativa de a verifica documentaţia fiecărei licitaţii înainte de publicarea anunţului în sistemul electronic SEAP. In plus, atât ANRMAP cât şi UCVAP (Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice), care aparţineau Ministerului Finanţelor Publice, au fost incluse în sistemul de gestionare a fondurilor structurale şi de coeziune. De asemenea, a început standardizarea caietelor de sarcini pe diferite tipuri de proiecte, proces care ar trebui finalizat până la sfârşitul anului. O altă direcţie de acţiune vizează problema conflictelor de interese în sistemul de achiziţii publice prin elaborarea unui “cod de conduită” şi o colaborare mai strânsă cu instituţii cum sunt Agenţia Naţională de Integritate şi Departamentul de Luptă Anti-Fraudă.

Nu trebuie trecute cu vederea nici primele arestări preventive legate de licitaţii incorecte, cum ar fi cele din dosarul privind trucarea licitaţiei pentru platforma e-learning a universităţii UMF Iaşi.

In sfârşit, pe 31 octombrie, Ministerul Afacerilor Europene a transmis catre CE rezultatele reverificărilor efectuate pe proiectele finalizate sau în curs de implementare care au avut o componenta de achiziţii publice. Autorităţile de management au reverificat 466 de contracte de achiziţii publice încheiate în cadrul a cinci programe operaţionale, identificând 130 de cazuri de suspiciuni (cele mai multe fiind, aşa cum era de aşteptat, cele din programul POR gestionat de MDRT) şi stabilind că peste 53 de milioane lei vor trebui restituiţi de beneficiari pentru nereguli în aplicarea legislaţiei. Se pare că, în acest fel, se îndeplinesc condiţiile pentru reluarea rambursarilor de plati de la CE pentru proiectele finantate din instrumentele structurale.

Lista acţiunilor iniţiate sau finalizate sub coordonarea ministerului d-lui Orban este impresionantă. Dar care sunt rezultatele în privinţa procedurilor de achiziţii publice şi a documentaţiei licitaţiilor ?

După întreruperea datorată introducerii noului sistem de încărcare a documentaţiei de atribuireşi evaluării prealabile de către ANRMAP, portalul SEAP a început din nou să funcţioneze.

In zilele trecute am parcurs documentaţiile licitaţiilor din ultima lună referitoare la achiziţii IT şi nu pot spune că am remarcat schimbări majore. E adevărat că se pot detecta unele semnale pozitive, excesele grave sunt parcă mai rare, iar în câteva cazuri e chiar posibil ca documentaţia să nu fie „dedicată”. Este însă greu de apreciat dacă astfel de situaţii conturează o tendinţă pozitivă care se va accentua, sau sunt întâmplătoare. Deocamdată, în majoritatea cazurilor, fişele de date şi caietele de sarcini conţin, ca şi înainte, specificaţii tehnice de detaliu ale unor produse de firmă, condiţii exagerate privind contractele anterioare sau cerinţe de personal copiate de la firmele care trebuie să câştige.






Acest site contine cookie-uri | Termeni si conditii